Dette er starten på vår Ekspedisjon

Gjennom europa, dvs at vi reiser til Sverige, videre til Finland med båt. Videre med ny ferje til Estland, Latvia, Litaun, Polen, Slovakia, Ungarn, Kroatia, Bosnia Hercegovina. Her skal jeg besøke et par plasser jeg tjeneste gjorde da jeg var i FN tjeneste i 1995. Videre ned til Albania, Hellas, Turkia. Svarte Havet, Iran, Armenia, Georgia, Azerbaijan og ta ny ferje fra Baku til Aqtau i Kasakhstan, så videre rund det Kaspiske Hav. Dette er en tur jeg har drømt om de siste 8 år, det er nå eller aldrig. Etter mye om og men bestemte Kirsten seg for å bli med. Det ver bedre det, en å være hjemme og gruble på om jeg er i live. På Europa Kartet vises turen som var tenkt. Ruta har vært planlagt lenge. Den skulle gå mot solen rundt svarte havet og opp langs kysten av det kaspiske hav fra Georgia til Dagestan i Russland. Det viser seg at dette ikk lot seg gjennomføre og nå måtte vi ta båt fra Baku, Azerbaijan til Aqtau i Kasakhstan. Her lot det seg ikke bestille plass. Denne ferjen er normalt en frakte båt som tar passasjerer og går når den er full. Den ankommer andre side når den har en så kalt "slot time" dvs at turen som gjøres una på 16- 20 timer kan ta en uke.

Nå er vi i gang!

Nå er vi i gang og det er 1'ste mai. Turen startet i knall flott sol og god temperatur. Vi startet sammen med vår sleppet fra Bryne MC klubb og kjørte i kollonne fart til Sandnes og videre til Stavanger. Vi brukte over to timer til Helleland. Her måtte vi ha en pause. Hadde ikke spist side kl 8 og nå var kl blidt 13:30.

Vi reiser nå til Kristiansand hvor er par har allerede invitert oss til overnatting. Snakk og knall start! Vi skal til en gård på Rosseland ca 16 km fra Kristiansand sentrum. Her hadde de til og med en stamp som ble varmet opp for oss.

Neste morgen skinne solen igjen og det håper vi at den gjør hele turen. De kan regne litt om natten og bak oss. Så lenge vi får sol om dagen. Denne dagen strter i 3+ og det ble bar 6 grader frem til Sandefjord hvor vi tar båt til Strømstad

Livet er herlig, i hvertfall når man er varm og god. I norge kjører mann ikke i "Ørken Dress" men, godt forete kjøre klær. Se på han under, han fryser ræva av seg. Han haddde til og med klippet av seg håret for å ikke være for varm.

Ombord i fergen til Strømstad må det surres for å unngå å finne sykklene i en haug øverst på dekk.

På mandag er vi på vei i rettning Stockholm, skulle liksom ta 164 til Åmål. Etter noen km kommer et skilt opp som sier at veien er stengt pga veiarbeid. En kar som sto langs veien mente at vi ville komme gjennom med sykklene, værre skulle det bli.

Vel det viste seg å ikke stemme, ikke i arbeids tiden i allefall. Det var fysisk stenkt med ras. Det ble en omkjøring på ca 12 km i stedet for 3,5 km rett frem. Under kan en se på standarden på omkjørings veien. Gjett hvem som bante og grylet? I hvert fall ikke Bjørn, han tar det slik det kommer.

Nå begynner det nærme seg å finne hus ly for natten. kl ble nesten 17:00, vi så ikke skiltet til Åmål men, en GPS som sa hele tiden at jeg måtte svinge hit og dit og ta omkjøring i hytt og vær. Jeg var ikke klar over at jeg plutselig fulgte 165 rett syd og ikke 164 nord øst, så vi kjørt paralelt med E6 sør i nesten 2 mil uten å høre på kjerringa i GPS, (menn har alltid rett!)

Vi kom til en bondegård, parkerte mc'en tok av hjem og banket på døren, hilste på hus fruen som gode manerer sier en bør gjøre. Jeg fortalte at jeg ikke er selger for å unngå å få døra i trynet slik jeg gjør.

Ut kom herr og fru Falck, Karl Gustaf, 86år og sprek som bare det og Ellen, 80 år og like sprek.

Kom inn kom inn, Dette er kjempe folk! Vi kom inn og fikk av oss (meg) kalde klær og måtte sitte til bords å få i oss varmt. Vi fikk fortalt om turen (ekpedisjonen) og de syns det var langt å reise for å finne sol. Praten gikk livlig om løst og fast, om barne barn og hele familien. Skikkelig gøy dette. Neste morgen stod vi opp til full frokost, havregrøt og mye mer. Havregrøt er full treffer til frokost for meg og i tillegg en ny vri på den. Det blir ikke bedre i nordsjøen.

Denne morgen begynte det å snø! 2 + og hvit ute. Vi fortsetter sør til Uddevalla siden vi var langt ut av kurs og tar raskeste vei til Stockholm.

Nå er vi kommet til Stockholm, en tur som skulle ta ca 4 timer, i flg. min venn GPS. Det var ikke sant. Pga regn, sludd og snø! og temp fra 0 til 2 grader måtte vi ha mange pauser. Vi holdt rett og slett på å fryse ihjel!. Hjemme var det 18C og sommer. Ikke trivelig i det hele tatt.

Vi kom omsider til fergen, å kjøre i Stockholm i ferge tiden er håpløst. Vi brukte 1 time på å kjøre 5km. i mindre en gå fart! Det var så kaldt at jeg hadde problemer med å kontrollere skjelvingene. Tenkte lenge på kulde narkose og var redd for den.

Inne I båten fikk vi en god laaang varm dusj, god mat og en seng. Her skulle vi være de neste 12 timene.

Etter vi kom av båten stoppet vi på første raste plass. Her måtte vi lage frokost. Mens jeg strammet den Nye kjeden på Kirsten sin MC var hun på oppdagelse ferd. Cafe' på plassen og frokost bufe for 40.- kr. Her serverer det til og med frokost grøt. Måtte bare ha og det var semylegryns grøt, dette har ikke jeg spist tror jeg på 25 år og det smakte! Litt brød mat, kaffe osv. ble det også.

Når det begynte å nærme seg kveld så var det å finne husrom for natten. Detble hos familien Tiina og Ravio Roasto, 4 km nord for Jarvakandi, ca 1 time syd fra Tallin.

Her ble det full oppvartning. De har ikke hatt gjester fra Norge før og jeg tror det kom aldri turister her. Dina er kokk og suppen vi fikk servert var kjempe god. Måtte ha en omgang til med den, det viste seg at det var for retten og mer mat skulle det bli. To retters middag denne kvelden. Det er bunn i fattig folk som mann sier. Vi måtte bare bli stappende mett.

Kvelden ble tilbrakt på sove sofa, ikke noe å si på det. Alt er bedre en å ligge ute i telt i minus grader. Vi våknet til 1,5C. Vi som trodde sommer var kommet, sa feil kan vi ta.

Det ble ikke spart på noe til frokost, varm skinke innbakt i noe butter deig greier, havregrøt er hvis vanligt her også til frokost. Godt var det i alle fall. Fersk hjemme bakt små kanel ruller, ligner på Kanel Grifler som kjøpes i butikken men mye mye bedre.

Det ble avskjedd ca kl 9:00, Ta noen bilder og si "Tannan" for oss for en kjempe oppvertning.

I Estland kommer storken med babyer, det blir det mange av. Vi så mange storke reir i toppen av strøm stolper.

Etter Estland blir det Latvia, når en ser på kart, veier som er gull/hvit. Dette betyr mindre vei og må ikke nødvendig vis ha asfalt, men en slags jord som blir veldig sleipt når det er fuktig. Dette er føret i ca 30 km.

Selv inn til Latvia var det slik. Det var ikke så veldig ille der det var tørt. Vi måtte kjøre i sik sak for å ungå de verste sporen i veien.

Vel inne i Latvia må vi ha en liten pause, vi har ikke brukt noe særlig med penger på mat hittil. Vi har noen av forsvarets stridsrasjoner som jeg byttet til meg når jeg var i Kuwait. Har ikke tenkt så mye på dato merking men, vi har oppdaget at de gikk ut i 2007! Vel vi kan jo smake og smaker det godt er det "edanes detta". Anbefaller ikke spise havre kjeks som er utgått for 5 år siden. De smaker mildt sakt pyton!

Nedenfor ser dere hva vi spiser inn i mellom, den grønne posen er fra 2002 og er utgått på dato fra 2007! Jeg vil ikke si hvem som produserer dette siden di ikke ville sponse oss på denne turen. Takk for maten den var god. Tyggien som er i denne pakken er ikke anbefale å tygge. De som lager disse "Mat rasjonene har garantert holdbarhet i 5 år og ikke 9 år.

Siden GPS er kun et hjelpemiddel er det godt med go gammeldags kart. Spesielt når kartet i GPS ikke virker. Vi kan kunn se tripp tellere og div andre nyttige ting men, ikke hvor vi skal, bortsett fra himmel rettning og det er bra. Vi har bommet på et par vei kryss. Dette fordi det er dårlig med vei nr skilt. Som regel finner vi ikken den før vi har kjørt forbi og må da snu.

Har like vel klart å finne veien så langt. Vi er nå i Litauen.

Kaffe etter en hvil på benken er godt å ha når en har kjørt og er så trøtt at en sjangler på veien. Denne var så sterk at det må sukker i den. Jeg tror at vannet er dyrt for denne koppen kunne ha blitt en liter etter SAE og NS.

Denne kaffien frem kaller et behov og da er det godt at kafee'en har toalett på baksiden. God gammeldags utedo. Dette kan jeg kalle en "latrine" for det er kun et "hål" i gulvet laget av tre, slik ute doer har. Dra ned buksen, sikt godt og pass på at du ikke treffer din egen bukse, da har du et problem og det hjelper lite og ringe til "Houston" og fortelle dem om det. Når jobben er gjort kommer de som eier denne innrettningen og strør på fersk sagflis. Renslikt og uten lukt. En av de beste vi har brukt. :-)

Kirste er i humør av "Mettes" pulver saft og et kjent turmat som jeg ikke vil fortelle hvem som lager den.

Så er vi på et Hotel "igjen" Ikke fordi vi ikke fikk slippe inn men kun fordi det er så billig, 280.- kr for ett dobbelt rom med frokost. Ikke verst og da kan jeg oppdatere WEB siden slik at alle som følger med ikke skal tro at vi ikke er i live. I morgen drar vi til Polen og vi vet ikke i skrivende stund hvor vi overnatter.

Bjørn har tenkt seg til Kasakhstan og før han har kommet til Flekkejord må han ha seg en blund, i grøften. Dette blir nokk ikke siste før Kristiansand.