Lørdag den 7 mai.

Kirsten liker ikke havregryn uten sukker og vann til frokost, så hun måtte sulte litt. Etter en times kjøring stoppet vi på en bensin stasjon slik at hun fikk proppet i seg en hamburger. Dette er mat hun aldri spiser så nøden må ha vært stor. Når vi komm inn i Polen fikk vi handlet litt brød mat og ost. Vi kan ikke bare leve av nød provianten vår. Det må spares slik at vi har til båt turen over det Kaspiskehav.

Bildet nedenfor er ved Suwalki.

Vi er nå kommet til Polen og det er ikke fint vær. Det var fint i Litauen i dag morges men etter en stund i Polen begynte det å regne. Mat må vi likevel ha og det er ikke bra med en fin picknik benk i pøs regn så da må vi improvisere litt. Kofferten til "Schnell Panzeren" fungerte som bord og rett i koppen gikk ned på høykant.

Den beste plassen å ta stuten er i nakken.

Når en parkerer sykklene så tiltrekker de seg u-ønsket oppmerksomhet og folk MÅ bare klå når noen ikke er til stede og da hjelper det å gjøre dem u-synlig.

I dag tar vi inn på hotel igjen, vi banket på hos noen tidligere men, jeg tror at det var for at vi var piss våte og hvem vil ha slikt arbeid i hus? Da kona i huset kom ut og jeg spurte fint om vi kunne sove her sa hun blankt NEI! Jeg kunne ikke gi meg så lett og spurte om hun kunne russisk, njet og hun hente mannen sin. Når han leste brevet som kona til Olaf hadde oversatt for oss så jeg han smilte og han gjorde så godt han kunne å overtale kona si (de snakket polsk) og jeg forstod at disse to galningen fra norge kunne umulig være farlig men, han måtte gi seg det ble Njet! Derfor er vi på hotel, 210.- kr fattigere for et dobbelt rom med dusj og do. I tillegg så hadde vi to retters middag med Piwo og det kostet oss 140.- kr. tilsammen. Det koster å være kar!

Plutselig er de borte vekk nå de skal parkeres for kvelden.

Søndag 8 mai.

Nedenfor er bilde av hotelet som vi overanttet i. Startet dagen i dag med overskyet være og 8,5 C. Det ble noe bedre ut over dagen.

Endelig en noe så nær en skikkelig raste plass og selvfølgelig var ikke denne skiltet fra veien så vi måtte foreta en "Bjørn" Dvs brå stopp og krumm spring for å komme på rette plass. Siden forkost ikke ble slik vi hadde tenkt pga mye omstendigheter i messa ble det brød mat på rommet. Nå er det en god rasteplass og her har vi kokt kaffe og vann til thermosen.

For de som ikke er vant til bensin primuser så må de forvarmes før de kan brukes, dvs at bensin må gjøres om til gass og da brenner det godt.

Når koken er klar da kommer Kirsten og tar over. Kjøkkenet er nemelig kvinnens plass og det vet hun godt. Så hvis det skulle være noen rød strømper og ser på så må dere ta dette til etterettning.

Etter mat inntak så må "lille huset" brukes og slik ser de ut. Som en trøst til alle fise fine der hjemme så er disse lukt fri i forhold til det som er langs våre hjemmelige veier, men noe uvant. Mange av doene på bensin stasjonene stinker i forhold.

Så en liten hvil i solen, dette er noe vi ikke har hatt siden 1'ste mai hjemme i norge.

Nå er det lunsje tid, Bjørn er nå blidt avendt med smør på skiven sin. Ost på tube kan brukes til det meste og her ble også resten av brød maten spist opp. Denne pausen ble på en god time, Herr Hagen måtte strekke seg på benken.

Nå er temeraturen kommet opp i 17C og det er herlig. Endelig sol og varme.

Neden for er det satt opp en minnes merke over en som har sluttet å kjøre bil. Disse er over alt, jeg antar at des viktigere personen er des større bauta. Det er ikke rart at så mye folk omkommer her nede på veiene, for å si det mildt så kjører Polakene som Idioter i vår målestokk. De kjører forbi i svinger, mottbakker og til og med når de ser møtende kjører tøyer. Jeg tror de lukker øyne når de kjører forbi og håper at det går godt eller noen viker ut i vei skulderen. Vi er blidt skiset flere ganger. Farts grensen er tror jeg er min 50 når det står 50 og når det er 80 km/t er det samme som fri fart.

Nedenfor er hotelet vi er på i natt, Polakkene er ikke så hyppen på å la oss komme inn. Så lenge et dobbelt rom med frokost og middag i hveld for to personer ikke koster mer en 240.- kr inkl. pils til maten. Hvorfor skal vi ligge i telt? Hjemme koster jo en pils 98.-kr.!

Mandag 9 Mai.

Vi eri Polen fremdeles og tar noen bilder i fart, kamera sitter fast på motorsykelen og vi knipser i vei.

Slike kirke bygg eller kalles de for Katedral når de er så store? Disse ser vi mye av her i Polen.

Nå er det tid igjen foir litt mat og kaffe. Pluselig ringer NRK middags lokalen og vil ha en situasjons raport og dette for de av Kirsten. Mandag kl 12:30 på direkten.

Nedenfor er utsikten fra der vi er parkert.

En annen vinkel.

Huset rett over gaten. Så noen må ha penger her.

Vi er nå i Slovakia, vei standarden, hva skal mann si, veiene er noenlunde rette men, fytt i rakkeren så humpete de er.

Veien igjen

Tirsdag 10 mai

Vi e rnå kommet til Ungarn, ca 10 km inn i landet fra Slovakia og det er på tide å finne en overnattings plass. Vi er de eneste gjester i natt. Etter mye om og men vi prøvte å gjøre oss forstått, vi ville ha telt plass og endte opp i en "hytte", 2000.00 "Korinter" skulle de ha, ca 53 kr. Disse pengene her tar seg en stund og venne seg til, "Korinter" 376.50 for 10 kr. Siden vi ikke viste kursen på nå værende tidspunkt spurte vi om de tok imot Euro. Ok det gikk og siden vi ikke viste denne kursen heller ble vi lurt og betalte 14.50 Euro (116.- kr.) Så lenge kunden syns det er billig så legger de på. 116 kr var gjo billegere en telt hjemme og nå fikk vi fast tak. Godt var det for det pøs regnet om kvelden.

Kirsten må mate vakt hunden, den spiser salte fiske kjeks (ligner på fisk).

Vi kjører gjennom flere små tett steder eller landsbyer.

Pluttselig kom bommen ned, et lite øyeblikk etter hørt vi Toot toot og så kom tog eller er det en skinne buss?

Her stoppet vi for å få en lokale variant av lunsj. Menyen kunne like godt vært på Gresk i stedet for Ungarsk, vi skjønte ikke bæret av det vi bestilte. Vi viste at det var pizza men oppa? Vi tok en chanse og det er en av de beste pizza vi har hatt.

Litt lokal kunskap får vi her, han kunne fortelle at det er 110 km til byen vi skal til. Dette kunne jeg bedre en han, det er bare legge sammen tallene mellom km merken og da ser vi at det er 165km. Noe må de vel kunne si for å komme i snak med disse motorsyklistene. Selv fortalte at han hadde en Aprilia, 50cc. Han var mektig imponert når han hørte at Kirsten sin er en 800cc.

En raste plass av landevei standard, der er i alle fall en benk og et bord. Disse benkene er støpt fast, hvis det ikke hadde vært det så hadde de ikke vært der. Dette står i sterk kontrast til de som er langs motorveiene. der er det i orden og velstelt.

Tirsdag 11 mai.

Vi er på en veldig fin Naturist Camping i natt i Ungarn ved Szeged. Tempen er nå ca 23 grader og det skal bli varmere i morgen og vi skal være her to netter slik at vi får en hvile dag.

Bilder fra plassen om kvelden når alle er reist hjem for dagen.

Denne camping plassen har eget bar og for å nevne koster en 0.5lt pils 8 kr. Det samme for 4cl brennevin.

Fin sole plass.

Denne broen er kombinert Jernbane og bil vei, jernbanen i midten.

Når er det lunsj igjen og nå i 27C.

Bilder fra landeveien mot Kroatsia.

Torsdag den 12 mai, En Skoda av gammel årgang

Litt annerledes en det vi er vant til.

Mer fra Ungarn

Nå forlater vi snart Ungarn og må stoppe for å vise pass.

Det er godt å se noe annerledes.

"Dober Dan, Kako si"

Nå er vi i Bosnia i Hercegovina og kl nærmer seg 17:00 og det er på tide å finne husly for kvelden. Vi er ved Modrica nå. En ting kan vi si, Bosnierene er gjestfrie folk. Den første bonden vi banket på hos kunne ikke et kvekk engelsk så han måtte lese brevet som jeg hadde laget en oversetting av. Da kastet mannen seg over tlf og ringte naboen sin som kunne oversette. Det kom flere naboer når to store MC kom inn i gårds rommet. I bilde over ser du han som kunne litt engelsk, han sa med en gang at vi måtte komme til dei. Den første vi var hadde sagt at vi kunne være der men det var et språk problem.

Her går drøsen om løst og fast, om hvordan de har det. Alt de spiser er nesten hjemme produsert.

Slik er hagen, velstelt.

Ut over kvelden ble det mye hjemme laget spekemat og "Slivovits" til å spyle det ned med. Slivovits er Bosnisk hjemmebrent som er laget av plommer og de er selvfølgelig hjemme produsert. Det er ingen hjemme som kan måle seg med dette, ikke lukter det fusel og du blir ikke dårlig. 5 shots av dette, da er det slutt på ringingen i knollen og en sover som en stein

Dette bilde har en flue eller noe lignene krasjet i og det ble ikke lagt merke til det før bildet skulle legges klar for nettet, men jeg har valgt å beholde den.

Fredag den 13 mai. Fruen i huset passer på at dyrene har mat, de har fire grisunger, en hel flokk med høns, 4 haner som galer og jager hønene. To gjess, 5 katter som holder mus og rotter i sjakk og en hund

Oversikt over dalen Gradacac som er ca 15 km fra Modrica.

Et bilde til fra samme område men en annen vinkel.

Dette er utsikten langs veien mot Tuzla og vi er i rettning sør over.

Grønnsak markede utenfor Sarajevo i rettning Mostar.

Utsikten fra veien mot Mostar fra Sarajevo.

Gamle "Stari Most" i ny oppbygning etter sprengning i 1993, Denne broen ble reprasjonene på begynnt i 2002 hvis jeg ikke husker feil og ferdig reparert i 2006.

Lørdag 14 mai

Vi er nå kommet til Kroatia og bildet under viser utsikten fra fjell "passet" ved Metcovic i rettning Dubrovnic

Søndag 15 Mai

Hoved veien fra Montenegro mot den Albanske grensen, for å si det mild så er dette en krøtter sti. Det vises ikk så godt på bildet. Etter en liten stund tok vi igjen en semi trailer og det var ikke plass til å gå forbi. og slik var veien i 25 km. I tillegg veldig humpete, svingete og hullete. Minner litt og den gamle veien over Haukali fjellet øst for Røldal.

Etter denne veien kom vi på 45km med vannvittig dårlig og støvete grus vei fra den Albanske grensen mot Shroder.

Her en en hyggelig Albansk Grense vakt (pass Stempler), han hadde ikke noe imot å bli fotografert i tjenesten.

Vi tar inn på "Camping in Albania" ved Barbalush ca en time nord fra Tirana. Her møtte vi Gert-Jan fra Holland og alle hans venner mente at han måtte være spliter pine gal nå han ville på MC tur med sin gamle 90 mod R100GS til Albania.

Siden kona han ville kun gi han en uke fri måtte han sende mc'en med bil tog fra Hamburg til Trieste. Herfra kjørte han resten. Vi feirer min 55 års dag med en god middag, øl og Raki.

Denne 1990 mod R100GS han en bensin tank som rommet hel 55 LITER! som er selfølgelig bygget av en utstyr leverandør i Tyskland. Koffertene hans og festene til disse like så. Festene bak kunne en vis nødvendig slepe en sta Ku! Koffertene var så store at vis han hadde for stor fart i svingene så skrapte de nedi veien.

Dette er et helt vanlig transport middel i Albania. Oftes hadde de traller med alt slags "skrot" i våre øyne, små metal biter blik bokser osv.

Dette er på veien inn til Tirana og det er vanskelig å få sett virkeligheten fra et bilde, dette er ogsåp bare litt. Det er mye inntrykk å ta inn i seg. Vi brukte nesten 2 timer på å kjøre gjennom byen, her er kaos fullkommen. Det er to kjøre felt i hver rettning og 5 biler ved siden av hverande som tutter om kapp. Det er veldig få plasser det var midt deler/strek. Hvis køen til venstre gikk litt fortere (2m) klemte bilen seg inn foran. Det norske flag som han bak sykklene hjalp veldig på å holde oss sammlet. Veiene her har ikke nr. og ellers er det få steds skilt som forklarer hvor du skal hen.

Bildet er fra en fjellpass mot Elbasan, naturen er vannvittig flott, det er syn med alt søppel ellers.

Mer utikt fra Albania. Folkene i Albania er bedre en sitt rykte, alle vi har snakket med har vært hjelpsome med å finne rett vei når vi ikke finner by/steds skilt.

Tirsdag 17 mai, Vi er nå i Hellas og vi kom så sent i byen Katalini at vi tok in på første Hotel i Hellas vi kom til. Dette er den dyreste overnatting hittil men, til gjengjeld var det fint.

Vi kjører nå mot "Meteora" vi noen fjell pass som var 1760m høy, 3 grader varmt og for å være helt korrekt så PØSS regnet det.

Pa veien til Meteora møtte vi Bjørn og Jens fra Tyskland som også var på MC tur i Hellas. Bjørn (han tyskereren)er så liten at han likte godt BMWen til Kirsten. Han ville ha en slik til kona si. Hun hadde en Honda Hornet med site høyden var høy og sete bredt.

Disse Klostrene var bygget av munker i ca år1280 og senere renovert i 1540 tallet. Disse klosterene står på toppen av noen merkelige fjell formasjoner, det skulle være fredfulle plasser og det ble ikke plaget av G_ _ eller hvermann for å gjøre historen kort.

Her har det hatt en vannvitig job med byggingen, husk at på denne tid (1280) kunne det ikke ringe til Stangeland Kran AS for å ta et hiv eller to med mur blokker.

Det er flere klostere oppe på disse fjell toppene

En hel buss last med tirister fra Malaysia syns det var stas å blir fotografert med disse kjempene fra Langt Nord

Under foten min er det hundre meter rett ned, det synes ikke på bilde.

Ved en rast på en nedlagt bensin stasjon oppdaget vi at en skrue var løs på den ene reserve kanne holderen. Verktøy finnes frem og problemet løses.